Asztro kuckó

Vetítesz!

2015. április 09. - Asztro Kuckó

Megbántott, de nagyon. Felhívtam telefonon, hogy elmondjam neki ami akkor bennem volt. Kellemes hangján csak ennyit mondott: ez a te projekciód. Teljesen lefagytam. Majd elöntött a düh és az értetlenség. Hát persze, gondoltam magamban, mint ahogy minden az. De ezt ő is tudja, akkor miért mondja? Csak azt éreztem, hogy nem értett meg. Mintha kívül akarná helyezni magát valamin, aminek ő is a része. Igen, én is, de ő is! Máskor is megkaptam tőle ugyanezt, s ismét értetlenül és meg nem értetten, lefagyva néztem rá.

projekcio_v.jpg

Kép forrása: http://www.therightplanet.com/2012/12/psychological-projection/

Azóta sok minden történt velem, önismereti utamon sok mindenre jöttem rá. S igen, most már azt is tudom, igaza volt. Mint ahogy meg vagyok arról győződve, hogy nekem is …

Mert mi is a projekció vagy más néven vetítés? Mi az, amitől akkor és ott összezavarodtam?

Egyrészt pszichológia körökben használják. A projekció fejlett önvédelmi mechanizmus, melynek lényege, hogy a másiknak vagy másoknak tulajdonítunk olyan tulajdonságokat, melyek valójában bennünk vannak.

Mondok erre egy saját megélést: elvonuláson voltam, valami  eszembe jutott és iszonyúan elkezdtem nevetni. Az egyik szobatársam megkérdezte: "Miért sírsz? Haza szeretnél menni?" Később kiderült, hogy ő csalódott az egészben, és korábban hazament … Én maradtam.

Az is gyakori,  hogy egy adott nemzet, vagy csoport  válik több ember vetítésének képernyőjévé. Pl. arabokat szidja, hogy milyen agresszívek, miközben saját agresszióját nem tudja megélni vagy elfogadni. Viszont sok esetben az van, hogy „nem zörög a haraszt, ha nem fújja  a szél”, a vetítő vászon is jócskán tehet saját szerepköréről.

Másrészről még ezoterikus körökben hallottam. Az ezotéria lényege, hogy mindent saját belsőnkön keresztül fogunk meg. Nem a környezetem miatt vagyok olyan, amilyen, hanem saját magam teremtem meg magam köré a helyzeteket, saját látásmódom által válik olyanná minden, amilyen. Ez alapján viszont majdnem minden projekció, az egész teremtett világ az ...

De hogyan lehet ezeket megfogni??

Pszichológiai megközelítéshez visszatérve: Az önvédelmi mechanizmusok önmagukban nem rosszak és nem jók. Feladatuk az én védelem, így erőszakkal megszüntetni őket felesleges és értelmetlen, van, hogy kifejezetten még káros is lehet. Mégis szépen, finoman rávilágítva ezekre, beépítve a személyiségbe, a fejlődés egy fontos lépcsőfoka lehet (árnyék integráció). De pont ezért, mivel a saját magunkról alkotott képet védik, nagyon nehéz saját erőből megfogni. Erre jó lehetőség a terápiás közeg, ahol a vezető vagy a résztvevők a kialakított bizalmi, elfogadó légkörben visszatükrözik a személynek, hogy mi is van benne tulajdonképpen.

Ezoterikus megközelítést nézve: egyszerűen figyeljük meg magunkat. Nagyon jók erre a művészetek, melyek a lélek nyelvén szólnak. Ihletett állapotban milyen mű születik? Legyen az egy kép, egy novella, vagy bármi. Nagyon szépen elő jöhetnek olyan tulajdonságok, hangulatok, melyekre tudatosan nem láttunk rá, és belevetülnek az alkotásba. De akár csak megfigyelni, hogy milyen zeneszámok vonzanak, azok szövege miről szól. Mert ha megfogott, több valószínű bennünk is jelen van.
Azt is megfigyelhetjük, hogy mik azok a helyzetek, amiket gyakran bevonzunk. Ha valamilyen történés sokszor ismétlődik, s bármennyire gondoljuk, hogy csak áldozatok vagyunk és semmi közünk nincs hozzá, azért érdemes gyanút fogni, hogy mégis csak, ott a mélyen lappang valami.

Akármelyik megközelítést is veszem, az önismeret fejlesztése nagyon fontos a projekciók tudatosításában.

De most térjünk vissza a kezdeti történetemhez. Miért is zavarodtam össze? – Mert én az ezoterikus megközelítést annyira természetesnek vettem, hogy nekem kb. úgy hangzott, mintha valaki nem tetszését fejezte volna ki azért, hogy én levegőt veszek.

S mi a helyzet azzal, ha ez egy konfliktus helyzetben jön elő? Itt jöhet a dupla csavar. Nézzük konkrétan – Vita van „A” megvádolja „B”-t, hogy dühös. Erre „B” reakciója: nem én nem vagyok dühös, hanem te vagy az, aki dühös. Lehet, hogy az egyikük dühös és rávetíti ezt a másikra (mindkét irányban lehetséges), de az is könnyen elképzelhető, hogy mind a ketten azok … Ugye ismerős?

A bejegyzés trackback címe:

https://asztrokucko.blog.hu/api/trackback/id/tr197325264

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása